New York City 2007

woensdag 31 oktober 2007: Verkenning

Om 3:45 ! gaat de wekker i.c. telefoon, want we moeten voor 5 uur op Schiphol zijn. We zijn gisteren per trein naar Schiphol gegaan en overnachten bij het Ibis hotel Amsterdam Airport. De shuttle naar Schiphol gaat om 4:30 en het is nog een beetje haasten om dat te halen. Gelukkig lukt het en na een ritje langs andere hotels zijn we mooi op tijd bij vertrekhal 3, waar de mensen van Krooder ons voorzien van een informatiepakket en een oranje Krooder T-shirt. Inmiddels zijn er al een behoorlijk aantal andere lopers en supporters aanwezig. Naast lopers van Krooder zijn er ook veel van Holland Runner.

Na een half uurtje gaan de incheckbalies open en aangezien ze gelijk 6 balies opengooien gaat het inchecken lekker vlot. Na de paspoortcontrole kopen we een broodje, want ontbijten hadden we nog niet gedaan. Om 7.00 uur moeten we ons uiterlijk melden bij de Gate G4. Dit lukt ook en na het beantwoorden van wat vragen en het scannen van verschillende handbagage en dergelijke wachten we op het moment dat we aan boord mogen van Deltavlucht DL 81 in een Boeing 767-300 ER. We vertrekken keurig op schema van 8:00 van de Gate en 5 minuten later staan we op de startbaan.

De vlucht verloopt voorspoedig. Af en toe is er een beetje turbulentie maar verder gaat het prima. De verzorging onderweg bestond uit Kipfilet met groenten en aardappelblokjes. Pasta had ook gekund, maar we verwachten dat nog voldoende te eten de komende week. Bij de maaltijd (lunch) worden nog brood en crackers geserveerd en een koekje. Tussendoor krijgen diverse keren frisdrank en koffie aangeboden (of iets anders, naar wens). Halverwege de vlucht krijgen we een bakje ijs en een uur voor aankomst op JFK nog een vegetarische pizza.

We krijgen verder nog een gratis koptelefoontje voor het luisteren naar het geluid van de films en de muziek aan boord en daarnaast nog een tandborstelset en ook is iedere stoel voorzien van een deken en kussen. Kortom ook wat dat betreft is de vlucht prima geregeld.

Onderweg krijgen we nog een aantal formulieren uitgereikt, die we moeten invullen om af te geven bij de immigratiedienst op het vliegveld in New York.

Na 7:40 uur vliegen landen we op JFK Airport en gaan we eerst langs de immigratiedienst. Hier worden twee vingerafdrukken genomen en een foto. De papieren worden in ontvangst genomen en opnieuw moeten we wat vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld, waarvoor we in NY zijn. Op het antwoord dat het voor de marathon is, verklaart de beambte me voor gek en vind het maar goed dat Alie erbij is om me na afloop te verplegen... Kortom, er is zelfs enige humor bij deze mensen. Dat schijnt wel eens anders te zijn geweest.

Daarna lopen we door naar bagageband 3 en we zien direct onze koffers voorbij komen! Dat is snel! Daarna met de koffers langs de douane. We verwachten weer een circus aan vragen en/of doorzoekingen, maar na een globale blik in de paspoorten mogen we door en verzamelen we ons bij de mensen van Krooder.

Deze dag is ook nog eens Haloween in Amerika. Eén van de stewardessen had zich op het eind van de vlucht al een beetje verkleed, maar toen we naar de bus liepen kwamen er een aantal jongelui voorbij, waarvan de voorste een een nepbaard had en was gekleed als jood, riep hij iets van: "Attention, Rabby passing by!"

Tijdens de busrit naar het hotel komen we onder meer over de Queensboro bridge. Pff, die is best hoog en steil! Na in totaal een uur komen we aan bij het Holiday Inn Midtown Hotel aan 440 West 57 Street. We hebben een zeer ruime kamer met twee bedden van 1.20 m breed.

Alle ruimte dus! Ook is de kamer voorzien van een koffiezetapparaat, dus dat is prettig geregeld. Vanuit de kamer kijken we op een aantal wolkenkrabbers.

Na even bij te zijn gekomen gaan we nog even de stad in en komen zo langs 42 St. , Broadway en Times Square. Indrukwekkend allemaal.

Hier zien we de 'naked cowbow' die in slip en hoed gekleed, midden op een zeer druk kruispunt staat te zingen en gitaar te spelen.

Even later komen Jekyll and Hyde in een slee voorbij, waar de lijken uit het raam en de kofferbak hangen. Haloween dus!

Inmiddels zijn we behoorlijk uitgeteld en kunnen goed slapen.

Naar de volgende dag.....